Alla utställningar

2/4 2024

April – Monica Prentice

Monica Prentice får sin inspiration från sin närhet till djur, natur och barn. Med sina bilder vill hon skapa en lugn och harmonisk stämning.
Hon kommer ursprungligen från Peru och hennes rötter kommer fram i de starka färgerna i tavlorna.

4/3 2024

Mars – utställning till årsmöte 19 mars

Utställning av de litografier som det finns att välja mellan på årsmötet den 19 mars.

Alla som har betalt medlemsavgift under 2023 i Svalövs konstförening kommer att få välja en tavla att ta med sig hem under kvällen.

1/2 2024

Februari – Eva Magnusson

Eva börjar nästan alltid med att teckna hela bilden, hon vet aldrig hur det ska sluta och det händer mycket på vägen. Det kan bli stora bilder upp till 2 meter långa till små, mycket små. När bilden är tecknad så målar hon med akvarell, mycket vatten och färg på papper gjort för just detta.
I akvarellmåleriet använder hon aldrig vit färg utan det är papprets vithet som skiner igenom och styr färgen.
Eva är djupt rotad i myllan och ser, betraktar, tänker och tar ofta ställning i olika frågor genom det nätverk av växtlighet som hon ser igenom. Där hämtar hon också inspirationen till sina motiv.

Mer information om Evas kontaktuppgifter och om tidigare utsmyckningar och utställningar finns i bildgalleriet.

2/1 2024

Januari – Sofie Karlsson

Månadens utställare heter Sofie Karlsson, Svalöv. Hon ställer ut foton som alla är tagna runt Svalöv.
Intresset för fotografering började då Sofie fick en kamera av sin mormor och morfar och hennes foton kommer främst från naturen.
Sofie har haft praktik både på Landskrona Direkt och Lokaltidningen i Landskrona.
Utställningen som Sofie hade på Pumphuset i Borstahusen är ett speciellt minne. Det har även blivit en del fotograferingar på bröllop men det är i naturen som Sofie trivs allra bäst.

(Fotografierna kommer inte till sin fulla rätt pga speglingar i glasen vid avbildning till hemsidan).

4/12 2023

December – Art by Milhamre

Mats Milhamre är en svensk konstnär och illustratör bosatt i Lund. Mats skissar idéerna på papper för att sedan ta in detta i sin ritplatta där han tecknar direkt på skärmen med en styluspenna.
Han jobbar även som illustratör och har bla illustrerat till barnböcker. Det senaste uppdraget är att illustrera en barnbok av Jan Sigurd, en svensk författare som belönades med Piratenpriset 2005, boken beräknas komma ut i bokhandeln under 2024.

I sin konst vill Mats förmedla värme och glädje - konst som får människor att må bra.

1/11 2023

November – Catharina Brüggmann

Efter en period som assistent till artisten Robert Broberg bestämde sig Catharina för att satsa på sin egen konst och år 2010 hade hon sin första utställning. Picasso och Frank Sinatra är förebilder men sammanfattningsvis är det städer hon bott i som till mångt och mycket ligger som grundinspiration till allt, tex Visby, Las Vegas, Stockholm och Helsingborg som är hennes födelsestad.

Catharina skriver så här om sig själv:
Jag är vänsterhänt
Du är fantastisk
Jag går mina egna vägar
Jag är fantasifull och kreativ
Jag är modig och självständig
Jag tänker otraditionellt
Jag är spontan och rättvis

Jag gör de saker jag vill och har lust till
Jag söker det bästa för mig själv och andra människor

Catharina lämnar 10 % i rabatt från månadens utställning för konstföreningens medlemmar.

2/10 2023

Oktober – Lisbeth Flood

Lisbeth Flood målar mest abstrakta motiv där hon låter betraktaren själv upptäcka bilden. Hon ger utrymme för sin fantasi med färgen som uttrycksmedel.

1/9 2023

September – Lars Ola Andersson

Lars-Ola Andersson bor i Svalöv och jobbar som tatuerare i sin studio Soul Art Tattoo. Han har fotografering och målning som sin hobby.
Fotografierna är oredigerade förutom att där är tillagt en text. Tavlorna är målade på duk med akrylfärg.

31/7 2023

Augusti – Cornelia Opitz-Reinholdz

Cornelia är född och uppvuxen i Landskrona. Hon fick en kamera i present 2008 och sedan dess har kameran varit en ständig följeslagare. Ett bra motiv uppenbarar sig långsamt och försvinner som en blixt.
I första hand hämtar hon inspiration från naturen. Trädgårdsintresset är också något som märks i fotograferandet.

Dessa bilder på hemsidan är en liten del av utställningen, kom gärna och se hela utställningen i kommunhusets kafeteria.

Vid köp från utställningen så får medlemmar i Svalövs konstförening 15 % rabatt på priset.

2/6 2023

Juni – Zsuzsanna Lendermar-Fóth

Zsuzsanna bor i Habo Ljung, Lomma.
I månadens utställning är det både tavlor och målat glas som Zsuzsanna ställer ut.

Vid köp från utställningen så får medlemmar i Svalövs konstförening 10 % rabatt på priset.

2/5 2023

MAJ – KVINNORNA FRÅN KVINNOÖPPET I SVALÖV

Kvinnorna på Kvinnoöppet i Svalöv har under våren jobbat med konst.
Det är ca 10 kvinnor som går till Kvinnoöppet för att bryta isolering och få social samvaro. På tisdagsträffarna är det olika tema varje gång. Det samtalas om stort och smått, filmvisning, lyssnar till inbjudna föreläsare mm. Ett stort intresse hos alla är estetisk verksamhet, att skapa något med händer och sinne ger en känsla av lugn och välmående. Kreativt skapande och konst i olika former går därför som en röd tråd genom träffarna.

Det är ett axplock som visas här på hemsidan, fler alster finns att se i kafeterian i kommunhuset. Välkomna.

3/4 2023

April – Sandra Vikenstjerna

Sandra Vikenstjerna har sitt kreativa näste på landsbygden utanför Sireköpinge. Skapandet är en viktig del av hennes liv och en paus i det vardagliga som annars är väldigt digitalt.
Sandra skriver att hon utforskar färg, form och olika material, experimenterar med olika tekniker och använder olika medier men främst akryl. Återkommande tema i konsten är abstrakta former, mänskliga figurer och fåglar. Motiven innehåller ofta något som är i ofas. Lite operfekt, som livet i allmänhet.

Kom gärna och se konstverken i verkligheten, alla kom inte till sin rätt (vid fotograferingen blev det speglingar i glasen).

1/3 2023

Mars – konstverk för utlottning på årsmötet 28 mars

Månadens utställning är de konstverk som lottas ut vid årsmötet den 28 mars.
Alla med betald medlemsavgift under 2022 har chans att vinna.

(konstverken med glas har det blivit någon spegling i vid fotograferingen)

1/2 2023

Februari – Susanne Jardeback

Susanne arbetar i tekniker som olja, akryl och collage. Den koloristiska känslan är alltid starkt närvarande oavsett teknikval. Färgernas möte med olika former leder i sin tur vidare till ett bildresultat där betraktaren kommer till helt nya och outforskade miljöer. Det blir en resa in i bildens egen verklighet.
År 2011 utnämndes Susanne till Nobelkonstnär och fick då uppdraget att tillverka Nobeldiplomen i ekonomi, kemi och fysik tom 2013 men uppdraget förlängdes ytterligare ett år till 2014 då det blev priset till ekonomi ännu en gång.

Susanne bor i Ask där hon har både sin bostad och ateljé.

2/1 2023

Januari – Elin Linde

Elin Linde kommer ursprungligen från Svalöv och har alltid målat och uttryckt sig i konstens alla former. Elin målar främst i akryl där hon gärna experimenterar med olika material och medier. Motiven är mest porträttmålning och människan i sig där främst de kvinnliga formerna står i centrum.
I denna utställning är det främst porträttmålningar. På de små porträtten i starka färger har Elin använt ett medium som heter ArtResin. Det är ett tvåkomponentslim som blir en hård, blank plastmassa när det har torkat. Det förhöjer färgerna på ett fräckt sätt.
Hoppas utställningen öppnar för egen tolkning!

Elin ger medlemmar i Svalövs konstförening 10 % i rabatt från månadens utställning.

1/12 2022

December – Jarl von Schéele

Jarl bor i Ängelholm och har i mer än 50 år fotograferat såväl natur som kultur. Som naturfotograf har han fåglar och fjärilar som favoritmotiv. Jarl är aktiv utställare och blev 2008 medlem i Naturfotograferna och deltog 2013 i utställningen "Liljefors och Naturfotograferna" på Waldemarsudde i Stockholm. Flera av tavelmotiven finns även i fotodagboken "Mellan sjöarna - strövtåg i sydskånsk natur".

Konstföreningen och dess medlemmar får 20 % rabatt vid köp från pågående utställning.

Alla foton kommer inte till sin rätt här på hemsidan, kom gärna och se den i verkligheten.

1/11 2022

November – Karsten o Anne Mone Eriksen

Karsten är keramiker och bor på Söderåsen strax utanför Kågeröd där han har verkstad och butik. Karsten började dreja i 16-års åldern och lärde hantverkets grunder i Ebeltoft, därefter är Karsten autodidakt. Han undervisar i keramik vid Helsingborgs kommunala skolor sedan 1992 och har även vuxenkurser i egen regi sedan 10 år tillbaka.
Anne Mone är konstnär och har ateljen hemma på Söderåsen där hon bor tillsammans med Karsten. Hon började med teckning på Århus Konstakademi 1980 och har fortsatt utbilda sig i både Danmark och Sverige.
I naturen får Anne Mone inspiration och energi, naturen är oändlig med mönster, strukturer, färger och ljus. Hon omvandlar inre bilder på duken eller pappret och låter färger och intuition ta över.

Ni når Karsten och Anne Mone via mail: eriksenart@gmail.com eller tel 070-142 81 13, 070-929 89 69

3/10 2022

Oktober – Christina Ljungberg

Christina Ljungberg bor i Åhus där hon har sin ateljé. Hon målar tavlor i akvarell och ibland i akryl på canvas. Motiven är b la Åhusmotiv, landskap och djur. Ibland är det motiv från utlandet som Frankrike, Kroatien och Italien. Christina undervisar även i akvarell på kvällskurser och har nu 3 kurser igång.

Medlemmar i Svalövs konstförening får 10 % i rabatt vid köp av utställd konst under tiden 3/10 - 31/10.

Red anm. (Konstverken kommer inte till sin fulla rätt vid fotografering då det lätt blir spegelbilder på konstverk med glas och ram.)

1/9 2022

September – Pia Nordqvist

Pia Nordqvist har en förkärlek för sagor och surrealism och vill att bilden berättar en historia. Hon målar intuitivt och har sällan en färdig idé när hon börjar. Efter en workshop i collage började hon skapa tredimensionella bilder med dockor, föremål och skräp. Hon har även utvecklat en ny teknik med att kombinera tecknande med 3d-collage.
Skorna är secondhand och målas i äkta läderfärg och avslutas med en lack som gör dem hållbara för utomhusbruk.

Konstföreningens medlemmar får 10 % i rabatt vid köp från utställningen.

1/8 2022

Augusti – Tomas Montelius

Tomas Montelius har alltid sin kamera med på axeln. Tomas är pressfotograf i botten och har arbetat på Helsingborgs Dagblad i ca 20 år. Har även varit teaterfotograf vid Helsingborgs stadsteater i 17 år.
Tillsammans med sin fru driver de flera företag med bl a reklambyråverksamhet respektive gör reportage för landets stora fack- och veckopresspublikationer. Tomas gör även fotokonst vilket innebär att han gör förädling av egna skapade bildverk till nya kompositioner. De producerar även nätmagasinet www.BMZ.se.

Tomas lämnar 20 % rabatt på sina verk för medlemmar i Konstföreningen vid Svalövs kommun.

1/6 2022

Juni, juli Tova och Emelie

TOVA YDHAG - oljemålningarna är inspirerade av plaster hon sett eller upplevt. "Ögat" är en akrylmålning på egengjord canvas och representerar människan.
EMELIE GANROT - tekniken för att få fram de blå verken på tyg och papper kallas Cyanotype. Genom att blanda järnammoniumcitrat och kaliumferricyanid skapas vätskan som enbart med hjälp av solens UV-strålar framkallar de skiftande blåa nyanserna.

2/5 2022

Maj – Birthe Kjell Lindh

Birthe Kjell Lind målar mest i akryl och blandteknik. Det är mestadels abstrakta målningar men oftast kan man avläsa något från naturen eller kroppens former.

1/4 2022

April – Illustratör Ulrica Daleroth

Månadens utställare är Ulrica Daleroth, är bl a grafisk formgivare, konstnär, vägg- och dekormålare, illustratör till många barnböcker. Ulrica har formgivit material och skivor till Gunhild Carling och har målat många av väggarna, rum och skyltar på Tropikariet i Hbg. Hon har illustrerat och formgivit ett 16-tal barnböcker, pedagogböcker, romaner och läromedel.
Ulrica bor i Röstånga.

1/3 2022

Mars – utlottning konstverk på årsmöte

Månadens utställning är ett axplock av de konstverk som lottas ut på årsmötet den 26 april.
Alla med betald medlemsavgift under 2021 kommer att få välja ett av ca 100 olika konstverk. Styrelsen har tecknat avtal med Galleri Diana i Norrtälje som har levererat alla konstverken.

1/2 2022

Februari – Ingalill Angbäck

Ingalill fascineras av icke föreställande bilder. Målningarna har blivit alltmer abstrakta efterhand som målningen har utvecklats. Från att ha haft en tydlig idé om den färdiga bildens innehåll till ett numera fritt, intuitivt skapande.

3/1 2022

Januari – Bente Brosböl Hansen och Siri Karecha, mor och dotter

Bente är keramiker och bor i Klåveröd på Söderåsen. Hon arbetar i stengods och drejar allt för hand. Dekorerna på föremålen är hennes signum och alla föremål får ett unikt utseende. Bente tävlar i drejning och är världsmästare 20 gånger i teknisk klass, dansk mästare i frihandsdrejning och nordisk mästare.

Siri är analog symbolism- och dokumentärfotograf. Fotografierna är svart/vita med starka kontraster. Hon fotograferar med idéen om att skapa bilder som gestaltar identitet och egen sinnesstämning. Siri har skapat sin egen teknik för att få fram sin personliga stilform. Hon har bl a läst på Fridhems Folkhögskola.
Siri är dotter till Bente och uppväxt i Klåveröd och bor numera i Köpenhamn.

(Att återge foton här på hemsidan är inte lätt och det går inte att synliggöra utställarens arbete som ligger bakom, utställarens foton kommer inte riktigt till sin rätt) red.

1/12 2021

December – Ann-Sofie Jakobsson

Ann-Sofie Jakobsson bor i Svalöv och är 49 år, hon har 3 barn och en katt. Hon älskar katter därav blir det en hel del katter på målarduken.
Ann-Sofie är helkroppsförlamad efter en olycka för 13 år sedan.
Läs mer om vad Ann-Sofie skriver om sig själv i bildspelet.

1/11 2021

November – Erik Nylund

Erik jobbar med illustration, infografik och annan typ av grafisk formgivning i sitt företag. Kunderna finns bl a inom medier och läromedelsproducenter och där kan uppdragen bestå av infografik, animeringar, illustration och interaktiv grafik till digitala läromedel.
Ett av uppdragen är att göra illustrationer till Sydsvenskans och Helsingborgs Dagblads opinionssida. Några av dessa illustrationer finns i denna utställning.

1/10 2021

Oktober Gina Morelowska

Gina bor i Landskrona och är autodidakt. Teknik är både olja och akryl på duk, hon målar också på glas och sten. Motiven är natur, blommor, hästar och målar även abstrakt och stilleben.

1/9 2021

September – Cecilia Thornberg

Cecilia Thornberg är en fotograf från Helsingborg. Ursprungligen kommer hon från Falkenberg, men har bott på olika platser i Sverige samt några år i Sydostasien.
Hon trycker bilderna på aluminium och materialet får motiven att komma till liv.
Motiven hittar hon i sin omgivning och inspireras av både naturen och människan.

Visa fler